Předškolní pedagogika
Okruhy otázek
- Základní pedagogické pojmy a kategorie
- Pohled na dítě a dětství v historickém kontextu
- Počátky institucionálního vzdělávání u nás
- Proměny cílů předškolní výchovy
- Humanisticky orientované vzdělávání
- Inovační a alternativní programy MŠ
- Předškolní pedagog, jeho kompetence
- Dítě jako subjekt vzdělávání
- Pojetí cílů současného předškolního vzdělávání
- Obsah předškolního vzdělávání
- Organizace předškolního vzdělávání
- Podmínky pro vzdělávání dětí předškolního věku
- Hra jako základní prostředek vzdělávání
- Metody práce s dětmi, individualizace vzdělávání
- Spolupráce s rodiči
- Návaznost předškolního a základního vzdělávání
- Hodnocení v mateřské škole
Studijní literatura:
BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-109-6
BRUCEOVÁ,T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5
GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. a kol. Vzdělávací program Začít spolu. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5
HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5
HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie k předškolní pedagogice. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-210
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7
KOMENSKÝ, J., Á. Informatorium školy mateřské. Praha: SPN, 1952.
https://www.ceskaskola.cz/2011/02/e-kniha-pro-vas-informatorium-skoly.html
KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2008. ISBN 978-80-9040-30-0-0
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3
KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 8-901873
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha : MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8
Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha : MŠMT, 2000. ISBN 80-7168-746-4
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005.
https://aplikace.msmt.cz/PDF/msmt09022005.PDF
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2007.
SMOLÍKOVÁ, K. a kol. Autoevaluace mateřské školy. Metodická příručka k vlastnímu hodnocení. Praha : VÚP, 2008. ISBN 978-80-8700-022-9
SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 978-80-86307-39-8