Předškolní pedagogika

Učitel:                PhDr. Zora Syslová, Ph.D

Email:                syslova@ped.muni.cz

Počet kreditů:   5

Ukončení:          zkouška

Hodnocení:        ústní zkouška   

 

Okruhy otázek

 

  1. Základní pedagogické pojmy a kategorie
  2. Pohled na dítě a dětství v historickém kontextu
  3. Počátky institucionálního vzdělávání u nás
  4. Proměny cílů předškolní výchovy
  5. Humanisticky orientované vzdělávání
  6. Inovační a alternativní programy MŠ
  7. Předškolní pedagog, jeho kompetence
  8. Dítě  jako subjekt vzdělávání
  9. Pojetí cílů současného předškolního vzdělávání
  10. Obsah předškolního vzdělávání
  11. Organizace předškolního vzdělávání
  12. Podmínky pro vzdělávání dětí předškolního věku
  13. Hra jako základní prostředek vzdělávání
  14. Metody práce s dětmi, individualizace vzdělávání
  15. Spolupráce s rodiči
  16. Návaznost předškolního a základního vzdělávání
  17. Hodnocení v mateřské škole

Studijní literatura:

 

BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje.  Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-109-6

 

BRUCEOVÁ,T. Předškolní výchova.  Praha: Portál,  1996. ISBN 80-7178-068-5

 

GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. a kol. Vzdělávací program Začít spolu.  Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5

 

HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program).  Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5

 

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5

https://www.ulozto.cz/9477980/helus-dite-v-osobnostnim-pojeti-pdf?utm_source=search&utm_campaign=1&utm_medium=all

 

HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie k předškolní pedagogice. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-210

 

KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7

 

KOMENSKÝ, J.,  Á. Informatorium školy mateřské. Praha: SPN, 1952.

https://www.ceskaskola.cz/2011/02/e-kniha-pro-vas-informatorium-skoly.html

 

KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2008. ISBN 978-80-9040-30-0-0

https://www.ulozto.cz/10088352/respektovat-a-byt-respektovan-pdf?utm_source=search&utm_campaign=0&utm_medium=all

 

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1

 

KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3

 

KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 8-901873

 

MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X

https://www.ulozto.cz/8466917/psychologie-pro-ucitelky-materske-skolky-zip?utm_source=search&utm_campaign=1&utm_medium=all

 

Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha : MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8

https://www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelavani-v-ceske-republice-formuje-vladni-strategii-v-oblasti-vzdelavani-strategie-odrazi-celospolecenske-zajmy-a-dava-konkretni-podnety-k-praci-skol

 

Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha : MŠMT, 2000. ISBN 80-7168-746-4

 

PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8

https://www.ulozto.cz/6839847/jiri-pelikan-vychova-jako-teoreticky-problem-zip?utm_source=search&utm_campaign=1&utm_medium=all

 

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4

https://www.ulozto.cz/6118570/jan-prucha-moderni-pedagogika-zip?utm_source=search&utm_campaign=0&utm_medium=all

 

Rámcový vzdělávací  program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005.

https://aplikace.msmt.cz/PDF/msmt09022005.PDF

 

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2007.

 

SMOLÍKOVÁ, K. a kol. Autoevaluace mateřské školy. Metodická příručka k vlastnímu hodnocení. Praha : VÚP, 2008. ISBN 978-80-8700-022-9

 

SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 978-80-86307-39-8


Diskuze

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.