Pedagogická diagnostika
Písemná práce
Zkouška
Okruhy otázek k ústnímu zkoušení:
- Pedagogická diagnostika, její pojetí, předmět, vztah k ostatním disciplínám.
- Význam, možnosti, specifika pedagogicko-psychologické diagnostiky v MŠ.
- Diagnostický proces, přístupy, zásady, etapy, chyby a možná zkreslení.
- Metody pedagogické diagnostiky, specifika a požadavky na jejich použití v MŠ.
- Metoda pozorování, druhy pozorování, oblasti, vedení záznamů.
- Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí.
- Autodiagnostika učitele.
- Diagnostika školní zralosti a připravenosti.
- Diagnostika rozvoje dítěte a vzdělávacích pokroků ve vztahu k RVP PV.
- Tvorba individuálního vzdělávacího plánu.
- Spolupráce s PPP a SPC.
Studijní literatura:
Bednářová, J., Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2008.
https://www.uloz.to/8828378/bednarove-smardova-zip?utm_source=search&utm_campaign=0&utm_medium=all
Brierley, J.: 7 prvních let rozhoduje. Praha: Portál, 2000.
Ćáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001
Dittrich, P.: Pedagogicko – psychologická diagnostika. Praha: H + H, 1992.
Dvořáková, M.: Pedagogicko psychologická diagnostika I., České Budějovice: Pedagogická fakulta JUČB, 1995.
Gardošová, J., Dujková a kol.: Začít spolu. Praha: Portál, 2003.
Helus, Z., Kulič, V., Mareš, J.: Základní teoretické a metodologické problémy pedagogické diagnostiky. Praha: USI v Praze 1979.
Hrabal, V.: Pedagogicko – psychologická diagnostika žáka.Praha: SPN, 1989.
Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? SPN Praha 1988
Chrástka, M.: Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: PdF, 1988.
Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Kollariková, Pupala, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001.
Klenková, J., Kolbábková, H.: Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči, Brno: MC nakladatelství, 2002.
Kucharská, A., Švancarová, D.: Bezstarostné roky?, Praha: Scientia , 2004
Langer, S.: Modely pro psychologickou diagnostiku a výchovu žáků. Praha: SPN, 1987.
Matějček. Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál 2000.
Mertin, V.: Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995.
Mertin, V., Gillnerová, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003
Mojžíšek, L.: Základy pedagogické diagnostiky, Praha: SPN, 1986.
Monatová, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediskavývoje dětí. Brno: Paido, 2000.
Moussová, Z.H., Duplinský, J. a kol.: Diagnostika. Pedagogicko – psychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2002.
Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.
Průcha. J.: Pedagogická evaluace. Brno: MU, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1996.
Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005.
https://aplikace.msmt.cz/PDF/msmt09022005.PDF
Sindelárová B.: Předcházíme poruchám učení, Praha, Portál; 2003
Smolíková, K. a kol.: Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha: VÚP, 2007.
Spáčilová, H.: Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: PdF, 2003.
Stopardová, M.: Otestujte si své dítě, Martin, Neografia, 1992
Swierkoszová, J.: Metoda dobrého startu. Ostrava: Kasimo,1998
Swierkoszová, J.: Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: PdF, 2004.
Švancara, J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, 1980.
Švec, V.: Sebereflexe v pedagogické činnosti učitele. In. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky, Brno, Pedagogická fakulta MU 1997
Třesohlavá, Z. Černá, M., Kňourková, M.: Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum,1997.
Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál, 1994.
Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.