Pedagogická diagnostika

Učitel:                PhDr. Zora Syslová, Ph.D

Email:                syslova@ped.muni.cz

Počet kreditů:   5

Ukončení:          zkouška

Hodnocení:        písemná práce, ústní zkouška

Písemná práce 

  • diagnostická činnost v praxi

Zkouška

  • Zkouška proběhne formou individuálního rozhovoru.
  • Budou hodnoceny 
  1. o    Teoretické znalosti
  2. o    Porozumění obsahu předmětu
  3. o    Kritický přístup k daným tématům
  4. o    Aplikační schopnosti
  • Kritérii pro hodnocení jsou
  1. ​o      Znalost jednotlivých tématických okruhů vyplývajících z obsahu předmětu
  2.         pedagogická diagnostika
  3. o      Kritický přístup a aplikační schopnosti vyplývající ze seminárních prací (z předmětů -
  4.         Pedagogická diagnostika, pedagogické praxe) a diskusí nad těmito pracemi
  5.  

    Okruhy otázek k ústnímu zkoušení:

 

  1. Pedagogická diagnostika, její pojetí, předmět, vztah k ostatním disciplínám.
  2. Význam, možnosti, specifika pedagogicko-psychologické diagnostiky v MŠ.
  3. Diagnostický proces, přístupy, zásady, etapy, chyby a možná zkreslení.
  4. Metody pedagogické diagnostiky, specifika a požadavky na jejich použití v MŠ.
  5. Metoda pozorování, druhy pozorování, oblasti, vedení záznamů.
  6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí.
  7. Autodiagnostika učitele.
  8. Diagnostika školní zralosti a připravenosti.
  9. Diagnostika rozvoje dítěte a vzdělávacích pokroků ve vztahu k RVP PV.
  10. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu.
  11. Spolupráce s PPP a SPC.

 

Studijní literatura:

Bednářová, J., Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2008.

https://www.uloz.to/8828378/bednarove-smardova-zip?utm_source=search&utm_campaign=0&utm_medium=all

 

Brierley, J.: 7 prvních let rozhoduje. Praha: Portál, 2000.

 

Ćáp, J., Mareš, J.:  Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001 

 

Dittrich, P.: Pedagogicko – psychologická diagnostika. Praha: H + H, 1992.

https://www.ulozto.cz/3298477/pedagogicko-psychologicka-diagnostika-dittrich-1992-1993-pdf?utm_source=search&utm_campaign=0&utm_medium=all

 

Dvořáková, M.: Pedagogicko psychologická diagnostika I.,  České Budějovice: Pedagogická fakulta JUČB, 1995.

 

Gardošová, J., Dujková a kol.: Začít spolu. Praha: Portál, 2003.

 

Helus, Z., Kulič, V., Mareš, J.: Základní teoretické a metodologické problémy pedagogické diagnostiky. Praha: USI v Praze 1979.

 

Hrabal, V.: Pedagogicko – psychologická diagnostika žáka.Praha: SPN, 1989.

 

Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? SPN Praha 1988

https://www.ulozto.cz/10220200/hrabal-pavelkova-jaky-jsem-ucitel-zip?utm_source=search&utm_campaign=1&utm_medium=all

 

Chrástka, M.: Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: PdF, 1988.

 

Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

https://www.ulozto.cz/9050846/skolni-didaktika-z-kalhous-o-obst-rar?utm_source=search&utm_campaign=1&utm_medium=all

 

Kollariková, Pupala, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001.

 

Klenková, J., Kolbábková, H.: Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči, Brno: MC nakladatelství, 2002.

 

Kucharská, A., Švancarová, D.: Bezstarostné roky?, Praha: Scientia , 2004

 

Langer, S.: Modely pro psychologickou diagnostiku a výchovu žáků. Praha: SPN, 1987. 

 

Matějček. Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál 2000.

 

Mertin, V.: Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995.

 

Mertin, V., Gillnerová, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003

https://www.ulozto.cz/8466917/psychologie-pro-ucitelky-materske-skolky-zip?utm_source=search&utm_campaign=1&utm_medium=all

 

Mojžíšek, L.: Základy pedagogické diagnostiky, Praha: SPN, 1986.

 

Monatová, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediskavývoje dětí. Brno: Paido, 2000.

 

Moussová, Z.H., Duplinský, J. a kol.: Diagnostika. Pedagogicko – psychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2002.

 

Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.

 

Průcha. J.: Pedagogická evaluace. Brno: MU, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1996.

https://www.ulozto.cz/4799376/jan-prucha-pedagogicka-evaluace-pdf?utm_source=search&utm_campaign=0&utm_medium=all

 

Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.

https://www.ulozto.cz/6118570/jan-prucha-moderni-pedagogika-zip?utm_source=search&utm_campaign=0&utm_medium=all

 

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005.

https://aplikace.msmt.cz/PDF/msmt09022005.PDF

 

Sindelárová B.: Předcházíme poruchám učení, Praha, Portál; 2003

 

Smolíková, K. a kol.: Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha: VÚP, 2007.

 

Spáčilová, H.: Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: PdF, 2003.

 

Stopardová, M.: Otestujte si své dítě, Martin, Neografia, 1992

 

Swierkoszová, J.: Metoda dobrého startu. Ostrava: Kasimo,1998

 

Swierkoszová, J.: Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: PdF, 2004.

https://www.ulozto.cz/6000022/skripta-ped-diagnostika-det-vyyvoje-pro-ucitele-prim-vdelavani-rar?utm_source=search&utm_campaign=1&utm_medium=all

 

Švancara, J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, 1980.

 

Švec, V.: Sebereflexe v pedagogické činnosti učitele. In. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky, Brno, Pedagogická fakulta MU 1997

 

Třesohlavá, Z. Černá, M., Kňourková, M.: Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990

 

Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum,1997.

https://www.ulozto.cz/9160626/vagnerova-marie-vyvojova-psychologie-pdf?utm_source=search&utm_campaign=1&utm_medium=all

 

Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál, 1994.

https://www.ulozto.cz/2730119/zelinkova-poruchy-uceni-pdf?utm_source=search&utm_campaign=0&utm_medium=all

 

Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.  

https://www.ulozto.cz/9169807/pedagogicka-diagnostika-a-individualni-vzdelavaci-program-nastroj-pro-prevenci-napravu-a-integraci-olga-zelinova-portal-ebook-130-155-pdf?utm_source=search&utm_campaign=1&utm_medium=all